Activiteitenplan

Kunst en cultuur zorgen voor saamhorigheid, troost, creativiteit, inspiratie en verbeeldingskracht. Kunst en cultuur zijn overal in ons dagelijkse leven en tegelijkertijd laten ze ons ontsnappen aan de alledaagsheid van het leven. Ze zijn belangrijk voor ons: het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en dromen; het is de manier waarop we met elkaar omgegaan en de verhalen die we elkaar vertellen.

Kunst en cultuur behoren tot de basis van de sociaaldemocratische verheffingsgedachte. Daarom moeten kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk zijn en verdienen makers een eerlijke beloning. In onderwijs, zorg, politiek, economie, ruimtelijke inrichting, internationale en nationale politiek komen de kunsten overal om de hoek kijken. Het is aan sociaaldemocraten om ervoor te zorgen dat iedereen in onze samenleving kan meedoen aan creatieve ontplooiing.

Het PvdA Cultuurnetwerk wil cultuur hoog op de PvdA-agenda houden en het debat hierover met leden en het culturele veld voeden. Het netwerk is een schakel voor de Tweede Kamerwoordvoerder cultuur, leden en volksvertegenwoordigers in alle dorpen en steden van Nederland. Nadrukkelijk wil het netwerk ook een sleutelpositie innemen binnen de sector door in gesprek te gaan met het veld: van beleidsbepalers tot makers en creatieven en alles daartussen in.

Zo helpt het PvdA Cultuurnetwerk de Partij van de Arbeid verder te integreren in het maatschappelijk speelveld en maken we cultuur als politiek thema weer heel praktisch zichtbaar in de sector zelf.

Aktiviteitenplan 2024 Cultuur netwerk GroenLinksPvdA